Zapalenie przyczepów ścięgien strzałkowych i piszczelowych

Za ruch w stawie skokowym odpowiadają ścięgna wielu mięśni. Na przykład głównym zginaczem podeszwowym stopy jest ścięgna Achillesa. Natomiast za wyprost stopy nie odpowiada jeden konkretny mięsień tylko wspólna praca poszczególnych mięśni sumuje się dając taki efekt.

Natomiast poniższe mięśnie odpowiadają za precyzyjne ruchy stopy - odwracanie(supinacja) i nawracanie(pronacja).
1.Mięsień piszczelowy przedni i tylny
2.Mięsień strzałkowy krótki i długi

Ścięgna mięśni piszczelowy przechodzą zgodnie z nazwą do przodu i tyłu od kostki przyśrodkowej znajdując swój końcowy przyczep po stronie przyśrodkowej stopy w okolicy kości łódkowatej oraz I kości śródstopia.

Ścięgna mięśni strzałkowych przechodzą za oraz poniżej kostki bocznej - tam mięsień krótki kieruje się do guzowatości V kości śródstopia natomiast długi zawija się pod stopą kierując w okolicę przyczepu ścięgien mięśni piszczelowych.

W wyniku przeciążenia spowodowanego brakiem wypoczynku bądź powtarzalną pracą dochodzi do zapalenia przyczepów ww ścięgien co powoduje ból i dyskomfort.

Ścięgna strzałkowe - zapalenie może przebiegać nie tylko w miejscu ich przyczepu ale także na przebiegu ścięgien i ich pochewek

Stawiane jest na podstawie obrazu klinicznego oraz badania fizykalnego. Pomocne może być także USG.

W początkowym okresie rozwoju choroby leczeniem z wyboru jest leczenie zachowawcze takie jak:
rehabilitacja - masaż, laser,krioterapia, jonoforeza, ultradźwięki itd.
leki p/zapalne doustne i miejscowe - tzw. ,,blokada''

W przypadku braku poprawy stosuje się zabiegi polegające na pobudzeniu procesu regeneracyjnego w tej okolicy:
1.Podaż osocza bogatopłytkowego - PRP

1.Czy istnieje jakaś metoda operacyjna skuteczna w leczeniu tego schorzenia?
Na szczęście jest to schorzenie ,które dość dobrze prowadzi się w leczeniu zachowawczym, więc nie istniała potrzeba opracowywania sposobu operacyjnego.