Zapalenie gęsiej stopki

Chociaż brzmi bardziej jak część ciała zwierzęcia to jest to okolica piszczeli zawierająca w sobie przyczep 3 ścięgien mięśni: krawieckiego, smukłego oraz półściegnistego, które przyczepiają się do kości tworząc obraz wspomnianej gęsiej stopki. Mięśnie te znajdują swój początek na miednicy przebiegając nad kością udową znajdując koniec po stronie przyśrodkowej części bliższej kości piszczelowej.

Przyczep ścięgien gęsiej stopki z kaletką

Ze względu na swój przebieg odpowiadają one za wyprost w stawie biodrowym oraz zgięcie w stawie kolanowym i rotacja zewnętrzną i wewnętrzną w zależności od ustawienia kolana.

Dolegliwości tej okolicy mogą wynikać z dwóch powodów:
1.Częściowego uszkodzenia przyczepu ścięgien do kości piszczelowej z powodu urazu, przetrenowania, wyrośli kostnych
2.Zapalenia kaletki gęsiej stopki

Często jest tak, że obie przyczyny występują jednocześnie.

USG - rzadki obraz torbieli okolicy gęsiej stopki

1.Czerwony - torbiel

2.Zielony - przebiegające ścięgna

Ból lokalizuje się poniżej przyśrodkowej szpary stawowej kolana. Nasila się podczas chodzenia, prostowania kolana oraz ucisku tej okolicy.

Stawiane jest na podstawie wywiadu oraz badania fizykalnego. USG bywa pomocne celem określenia czy w pochewkach ścięgien lokalizuje się wysięk oraz czy nie doszło do zapalenia kaletki gęsiej stopki. Dodatkowe badania zazwyczaj nie są konieczne

Dobre efekty przynosi leczenie zachowawcze pod postacią odciążenia kończyny dolnej. Wskazana jest fizykoterapia, taping, terapia manualna. W celu przyspieszenia ustępowania zapalenia można w okolicę bólu podać steryd co często dosyć znacznie skraca leczenie.