Reumatoidalne zapalenie stawów/RZS

O ile reumatologiczne zapalenie stawów dotyczy nie tylko ręki i nadgarstka o ile dolegliwości związane z tą okolicą ciała oraz deformacje są bardzo dokuczliwe, natomiast sam obraz zmian dość charakterystyczny.

Deformacje te obejmują:
1.Dolegliwości bólowe głównie stawów śródręczno-paliczkowych i międzypaliczkowych bliższych( najczęściej pozostawiając wolne stawy DIP)
2.Liczne zmiany guzowate w obrębie stawów
3.Deformacja nadgarstka – tzw ulnaryzacja
4.Deformacje palców – palce przybierają kształt łabędzich szyi – przeprost w stawach PIP, zgięcie w stawach DIP

Sama choroba jaką jest RZS jest schorzeniem, które niestety nie jest wyleczalne, a możliwe jest jedynie zmniejszenie częstości występowania dolegliwości oraz leczenie następstw samej choroby

Stawia się na podstawie objawów klinicznych oraz badań obrazowych i laboratoryjnych – nie jest możliwe postawienie rozpoznania bez dodatnich wyników badania krwi w kierunku choroby.

1.Czerwony – przewężenie stawu      2.Zielony – staw prawidłowy

Przede wszystkich ważne jest ograniczenie aktywności choroby – tym zajmują się lekarze reumatolodzy. Dodatkowo same objawy takie jak ból, ocieplenie stawów i sztywność pomagają leczyć rehabilitanci z pomocą ćwiczeń oraz fizykoterapii.

Ortopedzi natomiast mogą się zająć zmianami strukturalnymi takimi jak wyrośla, przebudowa tkankowa, zapalenie kaletek, choroba zwyrodnieniowa stawów – usuwając takie zmiany, wykonując zabiegi plastyczne czy alloplastyczne stawów.