Palec zatrzaskujący

Po czym poznać, iż choroba mnie dotyczy?

Jest to schorzenie, które objawia się występowaniem poniższych dolegliwości.

-ból (podczas ruchu palca) - zlokalizowany na powierzchni dłoniowej u podstawy palca - pierwszym zawiasie palca

-ból przy ucisku miejsca jw.

-wyczuwalne zgrubienie w okolicy jw

-uczucie przeskakiwania bądź zatrzaskiwania, gdzie trzeba pomóc sobie drugą ręką żeby zamknąć bądź otworzyć palec

-brak możliwości pełnego zgięcia palca

Początkowo problemem jest tylko ból jednak z biegiem czasu i braku podjęcia leczenia dolegliwości narastają zgodnie z kolejnością jak wyżej.

Wyprost kciuka Blokada kciuka
w zgięciu

Po czym poznać, iż choroba mnie dotyczy?

Jest to schorzenie, które objawia się występowaniem poniższych dolegliwości.

-ból przy ucisku miejsca jw.

-wyczuwalne zgrubienie w okolicy jw

-brak możliwości pełnego zgięcia palca

Skąd się bierze choroba?

To co sprawia, iż palce prostują się oraz zginają są ścięgna mięśni. Same mięśnie znajdują się w okolicy łokcia i części bliższej przedramienia natomiast w stronę ręki ciągną się włóknistymi pasmami, które odpowiadają za ruch palców. Aby ścięgna zginacze pozostawały na swoim miejscu przechodząc do palców prześlizgują się pod mostkami włóknistymi zwanymi troczkami. Problem pojawia się w momencie gdy na ścięgnie w okolicy pierwszego mostka pojawia się zgrubienie. Normalnie ścięgno przechodzi gładko pod tunelem włóknistym, jednak gdy ma zbyt dużą szerokość w momencie przejścia pojawia się opór, który objawia się dolegliwościami opisany na początku rozdziału.

Chorobowe przyczyny powstania objawów to:

-powtarzalna praca manualna - pisanie, składanie małych przedmiotów, fryzjerstwo, sprzątanie

-predyspozycje chorobowe - cukrzyca, marskość wątroby, tendencja do zapalenia tkanek, choroby reumatologiczne

-uraz - uderzenie bądź rana otwarta w okolicy ścięgna palców

Rozpoznanie stawia się na podstawie wywiadu oraz badania fizykalnego - do postawienia rozpoznania nie są konieczne żadne dodatkowe badania - służą one najczęściej wyeliminowaniu innych przyczyn.

Na czym polega leczenie?

W zależności od stopnia zaawansowania choroby i objawów można zastosować:

1.Fizykoterapię - krioterapia,ultradźwięki, jonoforeza itd.

2.Zmianę charakteru pracy - odciążenie ręki w sporej części przypadków pomogą zmniejszyć objawy, po powrocie do pracy najczęściej jednak wracają

3.Doustna podaż leków p/zapalnych

4.Iniekcja środków p/zapalnych tzw. ,,blokada''

5.Zabieg operacyjny

Kiedy myśleć o operacji i na czym polega?

W momencie gdy objawy nie ustępują po leczenie zachowawczym, bądź choroba jest na etapie trudności z pełnym zgięciem palca, ponieważ długotrwałe ograniczenie zgięcia pomimo braku bólu może spowodować trwałe ograniczenie zgięcia .

Sam zabieg polega na przecięciu mostka włóknistego w miejscu zgrubienia ścięgna co w sposób trwały eliminuje tarcie, przeskakiwanie oraz ból.

Najczęstsze pytania dotyczące zabiegu operacyjnego

1. Jakie mogą być powikłania zabiegu? Obejmują one typowe możliwe konsekwencje tzn. przedłużone krwawienie z rany, infekcję, przedłużone gojenie rany, bliznowiec.
  2. Czy można zoperować dwie ręce jednocześnie?Technicznie jest to możliwe, jednak po zabiegu wymagany jest określony czas rekonwalescencji i powrotu do sprawności, więc wskazane jest raczej operowanie pojedyncze rąk
  3. Czy dolegliwości mogą wrócić? Jeśli nie dojdzie do innej przyczyny powstania choroby(np.złamanie) nie powinno dojść do nawrotu
  4. Jaki typ znieczulenia się stosuje? Typ znieczulenia zależy od wielu czynników, obecnie jednak stosuję się głównie znieczulenie przewodowe bądź miejscowe - ma mniej powikłań i pozwala jeszcze w tym samym dniu na dalsze czynności(nawet powrót do domu)