Ostroga kości piętowej

Rozcięgno podeszwowe z miejscem bólu - ból należy różnicować z innymi patologiami

Część podeszwowa stopy idąc od zewnątrz pokryta jest skórą, tkanką podskórną oraz rozcięgnem podeszwowym. Te elementy chronią znajdujące się pod nimi mięśnie oraz ścięgna, naczynia i nerwy. Do guza kości piętowej przyczepiają się wspomniane wcześniej rozcięgno podeszwowe oraz zginacz krótki palców. Stopa w warunkach prawidłowych uformowana jest w łuk w wspomniane elementy tworzą jak gdyby cięciwę tego łuku cały czas pracując, zapobiegając razem z innymi strukturami przed ,,rozpłaszczeniem'' stopy - płaskostopiem.

O ostrodze piętowej mówimy wtedy gdy dochodzi do podrażnienia przyczepu rozcięgna i zginacza krótkiego palców w okolicy guza kości piętowej.

Etapy choroby przebiegając następująco:
1.Kłująco-piekący ból w okolicy podbicia i części przyśrodkowej piety - proces zapalenia i nadrywania przyczepu - ból w trakcie chodzenia
2.Przewlekły ból jak wyżej ustępujący w ruchu a nasilający się w spoczynku - pojawiają się radiologiczne zmiany - tzw ostroga kostna będąca zwapnieniem przyczepów jw
3.Ustąpienie dolegliwości - okresowe pojawianie się- w RTG widoczna dobrze zarysowana ostroga kostna

Czerwony-zwapnienia na przebiegu włókien

Stawia się je na podstawie objawów klinicznych, lokalizacji bólu. W początkowym okresie w obrazie RTG może nie być zmian. Zapalenie może być widoczne w obrazie USG/MR bądź scyntygrafii. Same dolegliwości powinny być różnicowane z zespołem kanału stępu bądź dną moczanową.

Prowadzone jest w okresie bólu, gdyż sama obecność ostrogi kostnej w RTG nie wymaga leczenia. Stopniując nasze możliwości możemy się podjąć:
1.Rehabilitacji
a) dobre efekty daje laser naprzemienna krioterapią oraz odciążeniem stopy
b)fala ultradźwiękowa - ma za zadanie rozbić słabe włókna, które powodują ból - nie jest to zabieg przyjemny, zawsze wskazane jest odciążenie stopy
2.Podaży leków p/zapalnych - sterydy
3.W znieczuleniu miejscowym podaż PRP bądź mikropunkcje celem przecięcia słabych włókienek i wytworzenia mocniejszej blizny łącznotkankowej

W przypadku braku skuteczności powyższych metod cześć ośrodków proponuje operacyjne usunięcie wyrośli kostnej.

1.Która metoda jest najskuteczniejsza?
Nie ma jednej skutecznej metody leczenia w tej chorobie, jednak z mojego doświadczenia najlepszą skuteczność(nie była konieczna operacja) prezentują mikropunkcje w znieczuleniu miejscowym. Należy jednak zaznaczyć, że pomimo poprawy mogą się zdarzyć okresowe nawroty dolegliwości