Niestabilność stawu skokowego

Stabilność stawu skokowego zapewnia specyficzna budowa elementów kostnych co wymusza określony ruch oraz system elementów stabilizujących na które się składają:
1.Więzadła kompleksu bocznego i przyśrodkowego stawu skokowego
2.Więzozrosty piszczelowo-strzałkowego
3.Torba stawowa
4.Ścięgna strzałkowe i piszczelowe

Wiotkość stawu skokowego może wynikać z trzech powodów, które to także mogą mieć swoje przyczyny.

1.Wiotkość spowodowana brakiem obecności więzadeł stabilizujących, bądź ich uszkodzeniem – w większości przypadku przyczyną tego stanu jest uraz np. skręcenie czy zwichniecie stawu skokowego
2.Wiotkość spowodowana niewydolnością mięśni np. w wyniku zaburzeń neurologicznych – porażenie, niedowład
3.Wiotkość spowodowana uogólnioną wiotkością stawową wynikająca z mniejszej sztywności więzadeł i ścięgien z powodu różnych zaburzeń genetycznych(ch.Ehlersa-Danlosa)

Sama wiotkość stawu skokowego może nie być problemem jednak taki stan może prowadzić do częstych skręceń, które będą się wiązać z bólem i obrzękiem. Z kolei przy okazji skręceń może dochodzić do uszkodzenia chrząstki kości piszczelowej, strzałkowej oraz skokowej bądź nawet do złamań w obrębie stawu. Poza tym wiotkość stawu może dyskwalifikować niektórych chorych z uprawiania określonych sportów.

Rozpoznanie stawia się na podstawie wywiadu, badania fizykalnego(obecność wiotkości podczas określonych ruchów) – to zazwyczaj wystarcza do określenia obecności wiotkości. Natomiast przyczyny szukamy dzięki dodatkowym badaniom – USG i MR pozwalają określić miejsce uszkodzenia więzadeł bądź ścięgien. Badanie neurologiczne oraz EMG pozwala określić niedowład mięśni.

Zależy od przyczyny wiotkości stawu. Niemal prawie zawsze wskazana jest rehabilitacja celem wzmocnienia mięśni, dodatkowo w tym okresie można stosować taping oraz ortezę stawu skokowego. W przypadku uszkodzenia strukturalnego – uszkodzenia więzadeł bądź ścięgien można wykonać rekonstrukcję ww elementów z ich naprawą w okresie wczesnym od urazu. W razie przewlekłej niestabilności i znacznego okresu od urazu zabieg operacyjny polega najczęściej na plastyce stawu z użyciem przeszczepów ścięgien z innej okolicy ciała – np. ścięgna m.podeszwowego czy ścięgna mięśni gęsiej stopki.

1.Dlaczego mój kolega uprawiający ten sam sport nigdy nie skręcił stawu skokowego natomiast u mnie dochodzi do tego urazu co parę miesięcy?
Nie każdy prezentuję tą sama wytrzymałość tkanek – jest to zmienne osobniczo. Poza tym wcześniejszy uraz z uszkodzeniem więzadeł, który uległo szybkiemu wyleczeniu ale z niewydolnością ich pracy może predysponować do kolejnych skręceń.