FAI/Konflikt panewkowo-udowy

Staw biodrowy jest stawem kulistym tzn. głowa kości udowej ma kształt kuli, która umieszczona jest w panewce, która jest odwróceniem tej kuli idealnie do niej dopasowanej. Jak każdy staw jedna i druga część pokryta jest chrząstką, która zapewnia idealny poślizg.

Konflikt w odwiedzeniu
  1. Zielony - Cam      2.Żółty - Pincer

Schorzenie jakim jest konflikt panewkowo-udowy wynika z sytuacji gdy to dopasowanie oraz kształt obu części stawu biodrowego nie jest idealne.

Rozróżniamy 3 rodzaje tego konfliktu:
1.Typu Pincer - gdy brzeg panewki jest nierówny, wystaje poza swój normalny obrys
2.Typu Cam - gdy głowa kości udowej nie jest całkowicie kulista, bądź gdy głowa przechodząc w szyjkę nie ma normalnej talii
3.Typ mieszany - połączenie obu

W każdym z tym przypadków dochodzi do konfliktu głowy z panewką podczas normalnego ruchu w stawie. Najczęściej ruchem tym jest zgięcie w stawie biodrowym oraz rotacja wewnętrzna. Objawem natomiast jest ból, dyskomfort oraz ograniczenie ruchu.

Czerwony - naddatek kostny/wolne ciała stawowe

Rozpoznanie stawia się na podstawie objawów klinicznych, badania fizykalnego oraz RTG i najlepiej TK. MR pozwala wykluczyć inne przyczyny bólu - np. uszkodzenie chrząstki bądź obrąbka stawowego.

Leczenie:

W przypadku okresowego stanu zapalnego wynikającego raczej z podrażnienia tkanek niż z dużego konfliktu dobre efekty daje rehabilitacja. Celem zmniejszenia tarcia miedzy tkankami można staw wypełnić kwasem hialuronowym. Podaż leków p/zapalnych i p/bólowych również znajduje zastosowanie. W przypadku braku skuteczności powyższym metod do rozważenia jest wykonanie artroskopii biodra podczas której naddatek kości/wyrośla chrzęstno-kostne i inne interponujące tkanki mogą zostać usunięte.

Często zadawane pytania

1.Czy jeśli nie podejmę leczenia dolegliwości mogą się pogłębić?
U znacznej części osób choroba nie postępuje gdy unikać będziemy ruchów indukujących ból i ograniczenie ruchomości - rezygnacja z określonych sportów. Niestety u części osób może dochodzić do nadbudowy kostno-chrzęstnej w miejscu konfliktu(organizm broni się reagując zapaleniem, które prowadzi do wytwarzania nowej tkanki)

2.Czy po leczeniu operacyjnym choroba może wrócić?
Jest to bardzo zmienne osobniczo. Generalnie nawet jest nadbudowa kostna będzie postępować to od punktu zero, który udało się uzyskać wyrównując tkankę kostną. Powinno nam to dać kilka,kilkanaście lat bez dolegliwości spowodowanych konfliktem.