Choroba zwyrodnieniowa stawu łokciowego

Staw łokciowy jest bardzo ciekawy ze względu na mechanikę ruchu. Składa się z kości ramiennej po której to bloczku porusza się w zakresie zgięcia i wyprostu kość łokciowa oraz z kości promieniowej. Jej część bliższa ślizga się w stawie łokciowym w bardzo ciekawy sposób. Nie dość, że zgina się oraz prostuje razem kością łokciową to obraca się na główce kości ramiennej. Dodatkowo łączy się z kością łokciową za pomocą więzadła obrączkowatego.

Problem może się pojawić w momencie gdy dochodzi do zaburzenia struktury któregoś elementu stawu. Jeśli pojawia się wyrośla może dochodzić do problemu podczas ruchu obrotowego kości promieniowej z powodu podrażnienia a nawet uszkodzenia więzadła obrączkowatego. Jeśli wyrośla pojawia się na kości łokciowej może dochodzić do ograniczenia zgięcia bądź wyprostu w stawie. Dodatkowo uszkodzenie chrząstki zapewniającej gładka powierzchnie kości promieniowej i łokciowej oraz kości ramiennej może powodować ból.

Przyczyną powstawania powyższych zmian mógł być uraz w przeszłości - nierozpoznane złamanie głowy kości promieniowej , zwichniecie w stawie ze złamaniem wyrostka dziobiastego- bądź powtarzalna praca przez wiele lat.

1.Czerwony - wyrośla kostne/zwapnienia      2.Zielony - szpara stawowa/torbiel kostna

Stawi się je na podstawie badania klinicznego - ból palpacyjny okolicy głowy kości promieniowej, oraz ból podczas ruchu w stawie łokciowym. Niezbędne są także badanie RTG oraz USG aby wykluczyć bądź potwierdzić inna patologię. Schorzenie należy różnicować z tzn. łokciem tenisisty ze względu na podobną lokalizację bólu - gdy dotyczy głowy kości promieniowej.

W przypadku świeżych objawów dobre efekty daje leczenie zachowawcze - fizykoterapia - krio,laser, ultradźwięki, pole magnetyczne itd.

W przypadku uszkodzenia chrząstki można podawać do stawu kwas hialuronowy.

Przy braku poprawy w leczeniu zachowawczym części chorych proponuje się zabieg operacyjny - usuniecie wyrośli kostnych, bądź przy bardzo dużych zmianach zwyrodnieniowych nawet usuniecie głowy kości promieniowej(rzadkość).